Autogiro gör att medlemmar stannar kvar längre

Hösten 2011 lät vi en konsultfirma göra en analys av vårt medlemsregister. Det gjorde vi för att få en bättre uppfattning om hur den typiske medlemmen ser ut, hur länge man är kvar som medlem i snitt osv. Detta var ett led i arbetet med att ta fram fakta inför Framtid för förbundet och en ev. organisationsförändring.

Undersökningen visade att nya medlemmar stannar i snitt kvar 2-3 år, sen går många ur som medlemmar. Varför de går ur är svårt att svara på. Kanske har de fått den information och det stöd som de från början efterfrågade, kanske uppfyllde vi inte deras förväntningar, kanske beror det på att besvären blir bättre eller att det allergiska barnet blir vuxet och flyttar hemifrån. De flesta som själva aktivt valt att gå ur som medlemmar var nämligen mellan 20-29 år och/eller bodde i en storstadsregion. Det verkar dock som om en del av dessa återvänder som medlemmar senare, kanske när de själva fått barn som utvecklat astma/allergi.

De som istället stryks pga bristande betalning (inaktivitet) visade på en annan tendens, de hade ofta låga inkomster. Barnfamiljer var klart överrepresenterade i denna kategori.

Men merparten av våra medlemmar idag har varit medlemmar mycket länge, 5 år eller längre. Det verkar alltså finnas en kritisk gräns vid 2-3 år. Efter det stannar man i regel kvar mycket länge som medlem.

Vi undersökte även hur den ekonomiska situationen såg ut, både vad gäller nuvarande medlemmar och utträdda medlemmar. Det visade sig att de med låga inkomster har vi svårt att hålla kvar som medlemmar medan de med höga inkomster har vi svårt att överhuvudtaget få in som medlemmar.

Autogiro-medlemmar
Något som undersökningen också visade var att nya medlemmar som gick över till autogiro innan 2-3 år hade passerat stannade kvar mycket längre som medlemmar än de som betalade med inbetalningskort per år. I snitt stannar en medlem som betalar via autogiro kvar 14 månader längre än de som betalar med inbetalningskort. Med autogiro försvinner dessutom risken att någon stryks pga bristande betalning (inaktivitet), det krävs däremot en aktiv handling för att avsluta sitt medlemskap.

Slutsatsen utifrån denna analys blir att vi i fortsättningen kommer satsa ännu mer på att få fler medlemmar, nya såväl som befintliga, att gå över till autogiro. Att betala lite per månad möjliggör att färre stryks pga bristande betalning samtidigt som fler med låga eller begränsade inkomster kan stanna kvar längre, oavsett om det rör sig om pensionärer, barnfamiljer eller studenter.

Lämna en kommentar